zondag 14 februari 2010

Een zelfgemaakte route!

Karez 9 augustus 2009

Na een goede nachtrust zijn we klaar voor vertrek en slaan dan ook om 9.00 de deur van ons appartement dicht en vertrekken met een heerlijk weertje richting startpunt van de route. Deze is gemakkelijk te vinden en we rollen dan ook heerlijk het centrum uit. Op het fietspad dat mooi is aangelegd en vlak langs de donau loopt, is het gezellig druk met joggers, skaters, wandelaars en fietsers.

Het gaat allemaal voorspoedig en de route staat goed aangegeven, totdat we na 35 km ergens een bordje missen ( of het er uberhaupt heeft gestaan weten we tot nu toe nog niet ) en we voor de eerste keer verkeerd fietsen. Na een lange klim twijfelen we of we wel de juiste kant opgaan en na veel getuur op de kaart en in de omgeving komen we erachter dat we deze berg weer omlaag moeten en nog een stuk moeten terugfietsen ( ach ja, denken we, het is nog ff wennen aan het routeboekje en hoe de borden staan aangegeven!!) Bij een cafe gevraagd in welke richting we moeten gaan, komen we uiteindelijk weer op onze route.

We fietsen met goede zin en heelijk zonnig weer rustig weer verder.
Onderweg komen we nog meer bepakte fietsers tegen die richting Praag fietsen.

Bij Cernosice krijg ik de schrik van mijn leven...............een zeer akelige fietsbrug over de Moldau, iedereen die mij een beetje kent weet dat ik niet zo van bruggen hou! Nou, effe verstand op nul en fietsen dan maar. Tot mijn grote ergernis stopten ook nog een paar fietsers voor mij op de brug of gingen lopend verder. Mijn ergernis ( lees: angst!! ) heb ik dan ook maar vriendelijk geuit tegen deze personen.

We fietsen door een prachtige omgeving en genieten alletwee volop, totdat we de volgende "zelf omgelegde" 6 km afleggen wederom bergop!! "Dit is niet leuk meer", roep ik hardop!! ( ik zei het iets anders, maar dat is niet voor herhaling vatbaar!!) Ik ga ervan uit dat het niet aan mij ligt, maar dat de borden niet goed staan, ik ben nl zo goed in de juiste weg vinden, ahummmm.

Ach ja, we fietsen terug en gaan weer de juiste richting op.
Na een flinke klim roept John, "we zouden vandaag toch een vrij vlakke route fietsen volgens het boekje"? Ik durfde het niet hardop te zeggen, maar ik had het idee dat we weer verkeerd gefiets hadden, en ja wat blijkt.......HET WAS ONS WEER GELUKT!! Berg nr.3 voor niets gefiets.
Ons humeur begon nu toch wel op te spelen maar het waren nog slechts 20 km naar de camping, dus zwijgzaam vervolgden we weer onze weg.

We moeten de route verlaten bij Osek en dan binnendoor naar de camping. Bij de afslag kijken we tegen een hele, hele steile helling aan. "Goeie genade" slaan we alletwee in koor uit en het voortduwen van de fiets kan beginnen. Dit keer wel de juiste richting.
Ohhh, wat is dat toch leuk zo'n fietsvakantie.

Om 19.30, na 85 km, alletwee volledig gesloopt door hellingen en de hitte, op camping gearriveerd. Nou ja camping, bij een aardige vrouw in de achtertuin. We waren de enige en hadden dus alle ruimte.
Tent opgezet, eten gekookt en na eens goed na te gaan waar het nu allemaal mis ging, zijn we om 22.30 in een diepe slaap gezonken.
Morgen zou alles beter gaan aangezien we van de eigenaresse een gelukssteen hebben gekregen voor onderweg.

Route: Praag-Komorany-Cernosive-Horovice-Osek-Karez.
Was door het 3x verkeerd fietsen uiteindelijk een zware etappe geworden.

Foto's via een omweg!


Monique

Geen opmerkingen:

Een reactie posten